Onze Visie

Onze visie.

Vanuit onze empirische ervaring van de afgelopen 15 jaar, ondersteund door een gedegen en actueel theoretisch framework, is onze visie met betrekking tot organisatieontwikkeling tot stand gekomen.

                             

Grote verandertrajecten, waaronder ook de digitale transformatie van een organisatie, vragen om een aantal essentiële ingrediënten. We zetten ze hier in volgorde van aanpak voor u op een rijtje.

  1. Uw visie. Bepaal, communiceer en doorleef de visie van uw organisatie. Waar wilt u heen met uw organisatie, waarom denkt u dat deze strategie uw organisatie het verst gaat brengen, wat gaan de komende veranderingen bijdragen aan het realiseren van uw visie? En voor de hand liggend, maar toch vaak lastig: ‘walk your talk’. Alle veranderingen beginnen bij leidinggevenden die zelf het gewenste goede voorbeeld geven.
  2. Transparant. Maak voor de koers van uw organisatie zoveel mogelijk gebruik van objectieve gegevens (data). Gevoelens en emoties zijn nodig om te kunnen samenwerken. Het nemen van belangrijke beslissingen gaat echter beter als ze ondersteund worden door feiten. Objectiviteit geeft transparantie. Ook dat vraagt om lef.
  3. Rechte rug. Veranderingen doorvoeren is een ‘taai’ proces. Tijdens elk verandertraject zult u met weerstand, vertragingen en tegenslagen te maken krijgen. De grote kunst voor u als leider is om het einddoel voor ogen te blijven houden, flexibel te zijn waar het kan en standvastig te blijven waar nodig. Doorzetten is hier het credo.
  4. De juiste mensen. Selecteer de juiste mensen. Train uw bestaande medewerkers in nieuwe ‘skills’. Durf afscheid te nemen van mensen die niet (meer) in uw organisatie passen.
  5. Open leerklimaat. Durf te experimenteren. Dat betekent ook dat mensen zich veilig genoeg moeten voelen om fouten te mogen maken. ‘Think big, start small and learn fast’.